Jaka platforma e-commerce jest najlepsza dla Twojego sklepu internetowego?

Jeżeli myślisz o założeniu sklepu internetowego, koniecznie musisz zastanowić się nad tym, jaką platformę chcesz wybrać. Na rynku mamy bardzo dużo dostępnych rozwiązań. Większość, bo aż 84% polskich sklepów internetowych decyduje się na wybór gotowych rozwiązań, natomiast 16% decyduje się na wdrożenie własnego oprogramowania.

Jakie mamy rodzaje platform?

Możemy wyróżnić kilka rodzajów platform jak: SaSS (oprogramowanie jako usługa, platforma udostępniana przez producenta w formie opłaty abonamentowej), dedykowane platformy czy oprogramowanie typu open-source. Skupmy się na najpopularniejszych rodzajach, jakim są SaSS i open-source. Wśród najpopularniejszych platform opartych na modelu SaSS wyróżniamy: Shoper, Shopify, Shoplo, Clickshop (home.pl) i IaIshop. Wśród najpopularniejszych platform opartych na modelu open-source wyróżniamy: woocommerce (wtyczkę sklepową do WordPressa), Prestashop czy Magento.  Nie chcę dokładnie porównywać wszystkich z tych platform, bo różnią się one wieloma elementami i funkcjonalnościami, omówię platformy typu SaSS jako całość i poszczególne platformy open-source.

SaSS

Platformy e-commerce typu SaSS są to narzędzia online do stworzenia sklepu internetowego posiadające szereg funkcjonalności jak różnego rodzaju integracje i moduły. W ich przypadku producent zadbał już o konkretne rozwiązania, a twórcy sklepu umożliwił tworzenie korzystając z modułów dostępnych w panelu administracyjnym. Plusem takich platform jest niski próg wejścia (niektóre platformy są na początku bezpłatne, a później cena rośnie w zależności od sprzedaży), wiele wbudowanych integracji i narzędzi wewnętrznych. Minusem takich platform jest uzależnienie od producenta oprogramowania (Twój sklep działa, dopóki firma, która udostępniła Ci oprogramowanie funkcjonuje) oraz brak możliwości rozwoju sklepu ze względu na brak dostępu kodu.

Woocommerce

Platforma Woocommerce idealnie nadaje się dla małych sklepów, jest bardzo prosta i przejrzysta, przyjazna dla deweloperów, posiada bardzo dodatków, wtyczek oraz jest rozwijana przez twórcę platformy WordPress firmę Automattic. Minusem Woocommerce jest to, że nie jest oddzielną platformą, a w zasadzie dodatkiem do WordPress’a, w przypadku posiadania większej ilości produktów sklep trzeba regularnie optymalizować oraz system nie posiada wielu rozbudowanych modułów i funkcji tak jak np. Prestashop czy Magento.

Prestashop

Prestashop jest zdecydowanie moim faworytem. Uważam, że jest idealny dla mało i średnio rozwiniętych sklepów. Wśród jego zalet możemy wyróżnić bardzo dużą ilość modułów i dodatków, wielką międzynarodową społeczność i dostępność deweloperów oraz wysoką wydajność w stosunku do możliwości. Wśród jego wad są zdecydowanie koszta niektórych modułów, częste aktualizacje i poprawki.

Magento

Ostatnią platformą jest Magento, zdecydowanie najbardziej rozbudowany system e-commerce. Jako jego największą zaletę można uznać bardzo rozbudowane funkcjonalności, które nie są dostępne w większości innych systemów sklepowych. Sklep też posiada rozbudowane możliwości pod kątem optymalizacji pod kątem pozycjonowania (SEO). System umożliwia też bardzo dobrego jego skalowanie, jest w stanie „udźwignąć” wiele tysięcy produktów. Wśród minusów Magento zdecydowanie można uznać koszta modernizacji i wdrożenia sklepu, które w porównaniu do innych systemów są znacznie wyższe. Magento, również wymaga odpowiednich parametrów i możliwości serwera. Nie jest to idealny system dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze sprzedażą internetową.

 

Wybór platformy to bardzo ważna decyzja, którą należy podjąć przed założeniem sklepu internetowego. Warto przed jej podjęciem skonsultować się ze specjalistą, który miał do czynienia z każdą z tych platform.

O autorze: Piotr Frączkowski

Pomagam firmom lepiej sprzedawać. Już od ponad 7 lat zajmuję się marketingiem. Od 4 lat prowadzę firmę Imaggo zajmującą się tworzeniem stron i sklepów internetowych, które sprzedają.